Skip to content

Varför ”Deal of the Day” Plastikkirurgi är ett riskfyllt köp

maj 13, 2012

Varför ”Deal of the Day” Plastikkirurgi är ett riskfyllt köp

När tiderna är goda, älskar folk en bra affär. När tiderna är dåliga, är de desperata för dem. Denna princip förklarar ”Dagens erbjudande” är i en explosion i dagens marknad.

Även om det inte är något fel med rabatt och fynd, särskilt under hårda tider, finns det dock undantag från regeln. Fynd shopping är OK för vissa saker, men inte när det gäller din hälsa , säger Anthony Youn, MD, FACS

Till exempel skulle du klicka på ”köp” om erbjudandet gäller hjärtkirurgi till 50% rabatt? Vad sägs om köp en, få en gratis koloskopi (tarm undersökning med fiberskop)? Naturligtvis inte, eftersom dessa är allvarliga medicinska ingrepp, och vi förstår att det är riskabelt att välja en läkare som endast grundar sig på vem som bjuder lägst.

Detta leder mig till frågan varför så många människor är villiga att köpa kosmetiska behandlingar i plastikkirurgi på Groupon. Eftersom kosmetisk kirurgi är nu så utbredd i vårt samhälle har vi en tendens att tro att dessa inte är riktiga medicinska åtgärder och att de inte kommer med verkliga risker. Det tar ofta en tragisk död från botulinum förgiftning eller kirurgiskt inducerad inre blödningar för att påminna folk, för ett ögonblick åtminstone, att det finns verkliga faror.

Idag finns Groupon rabatter  på allt från Botox och laser hårborttagning till fettsugning, pann-lyft, och hår transplantationer. Dessa är kirurgiska ingrepp, med risker för långsiktiga skador om det görs på fel sätt. Men var och en av dessa är rutinmässigt erbjudna på Groupon-och hundratals köp half-off-kuponger.

Många läkare, inklusive jag själv, är mot detta förfarande för en uppsjö av anledningar, däribland de etiska och ekonomiska konsekvenserna med denna typ av utbyte. Det finns helt enkelt för många faktorer som förbises. Trots fotnoten på Groupon webbplatsen som säger att tjänsterna är beroende av en formell undersökning, har ett löfte av tjänster redan gjorts, patienten osedd.

I min praktik, avböjer jag regelbundet en av fem patienter som kommer in för kosmetisk plastikkirurgi. Anledningen till att jag gör det beror på att alla inte är en bra kandidat. Om människor till-låtes att köpa plastikkirurgiska tjänster på nätet blir det ännu svårare att korrekt, från skärmen, avgöra om dessa patienter passar för plastikkirurgi innan man behandla dem.

En huvuduppgift som anförtros en välutbildad plastikkirurg är att utvärdera potentiella patienter, både medicinskt och psykologiskt. Dessa utvärderingar används för att integrera ett beslut och säkerställa att de är i god fysisk hälsa, men också för att utesluta psykologiska tillstånd som Dysmorfofobi (BDD – Body Dysmorphic Disorder).

BDD är en allvarlig psykisk sjukdom där den drabbade personen har en dålig kroppsuppfattning och är ofta upptagen med smärre brister i hans eller hennes fysiska egenskaper. Aldrig nöjd med hur de ser ut, kommer dessa patienter att genomgå flera kosmetiska ingrepp, även till en punkt där de riskerar sin hälsa.

Testa dig själv

http://www.psykologitest.se/bdd.php

Det uppskattas att 10% till 20% av plastikkirurgi patienter lider av BDD, vilket gör en screening process kritisk. Det faktum att någon är villig att köpa rabatterade operation kan vara skäl nog att diskvalificera dem som en bra kandidat för operation.

Men det är inte det enda problemet med denna metod för att hitta patienter. Läkare, som alla andra affärsmän, är villiga att erbjuda dessa rabatterade priser eftersom de satsar på återkommande kunder. Patienten kommer in först för den diskonterade behandlingen men sedan, förhoppningsvis, återgår till att ”fixa” sina andra problem. Dessa läkare vet att de måste göra långsiktiga patienter av dessa engångs ”shoppare” och de hoppas på att få sina pengar tillbaka, och till slut göra en vinst.

Groupon är inte det enda sättet plastikkirurger når ut till potentiella nya patienter. Många använder sociala nätverkssajter som Facebook för att ansluta till större grupper av potentiella kunder, många med liknande jippon och rabatter för att locka dem in på kontoret.

Men dessa kuponger och rabatterade tjänster trampar på farligt territorium. American Society of Plastic Surgeons (ASP) förbjuder sina medlemmar från att ge bort plastikkirurgi som ett pris, och vissa argumenterar att samma bör sägas om kuponger och rabatter.

[Källa: Business Insider]

http://www.businessinsider.com/groupon-discount-cosmetic-surgery-2011-09