Skip to content

’Boob job’ annons förbjuden för förringande av kosmetisk kirurgi

februari 25, 2015

 ”Boob job” anonns förbjuden för förringande av kosmetisk kirurg

av Louise McIlwraith, 2015/02/18    MediaWeek
En annons för främja medicinsk turism i Malaysia har förbjudits för trivialisera kosmetisk kirurgi.
 

En affisch av Medical Tourism Association, med fokus på plastikkirurgi för bröstförstoring, har visats på flera motorvägsservicestationer och köpcentra. 

Vid sidan enkla illustrationer som innebär två par bröst (en mindre, en större), uppgav annonsen: ”Visste du att …” Boob jobb ”är det mest populära kosmetisk förfarande för kvinnor.” 

Det fortsatte med att konstatera att ”Malaysia är stolta över att vara det enda landet i regionen där medicinsk turism främjas av regeringen,” och lovade vårdkvalitet väglett av industristandarder. 

Advertising Standards Authority har fått klagomål om annonsen, där det hävdas att man trivialiseras kosmetisk kirurgi genom att föreslå att det skulle kunna integreras i en semester. 

Utomhusmedieägaren Admedia, svara på medicinsk turism Föreningens räkning, sade annonsen var ”informativ och främjas säkerhet och höga standarder” genom sin hänvisning till internationellt erkända utmärkelser. 

Admedia sade annonsen använde en ”gemensam vardaglig term för bröstförstoring, ofta över flera typer av media” och förkastade idén hade annonserat en semester eftersom det inte fanns några prissättning, turist eller boende detaljer. 

ASA sade att medan annonsens syfte medicinsk turism var klart, dess fokus på bröstförstoring – till följd av en uppmuntran har proceduren utomlands – var sannolikt att förringa allvaret i operationen. 

Den brittiska tillsynsmyndigheten sade affischen skulle kunna tolkas som att föreslå att beslutet att genomgå en operation skulle kunna ”underskattas, utan allvarligt övervägande av vilken typ av intervention” 

British Association of Aesthetic Plastic Surgeons (BAAPS) har varnat för att resa utomlands för någon form av operation. 

Kevin Hancock, Överläkare i plastikkirurg och BAAPS medlem, sade: ”Den här annonsen banaliserar riskerna för kirurgi helt. Patienter som väljer medicinsk turism riskerar sin hälsa – ofta utan väsentliga pre-kirurgiska genomgångar eller filmvisningar och utan att följa upp vården som skulle vara standard. praxis i hemlandet. 

”Allmänheten skulle vara bestört om man kan hitta information om öppen hjärt- eller höftledskirurgi skrivna på en motorvägs toalett, och så bör de bli lika chockad av denna typ annonsering med olämplig, socialt oansvarig reklam för plastikkirurgi.”

Läs hela artikeln HÄR